Visie

Waarom tikkertje?

De belangrijkste reden waarom we tikkertje spelen is vanwege de motivatie. Wanneer we de kinderen willen laten bewegen kunnen we ze ook rondjes laten rennen toch? En ik zeg niet dat dit niet goed is, maar dit vinden ze niet altijd leuk. Motivatie is heel belangrijk in een sportles; het zorgt ervoor dat kinderen op tijd komen, dat ze zich inzetten, dat ze een positieve associatie hebben met uw les, dat ze willen werken voor anderen en dat ze genieten.

En als we willen dat kinderen veel fruit eten, dan geven we ze toch niet alleen maar appels toch? Daarom is het belangrijk dat u zorgt voor veel afwisseling in uw les. We kunnen tikkertje dus nòg leuker maken door verschillende vormen toe te passen.

"Dus gewoon veel afwisselen?"

Onderandere.. Afwisselen zorgt er in elk geval voor dat kinderen geinteresseerd blijven in uw les. En de kunst is om binnen die afwisseling wel te blijven zorgen voor structuur. Elke week dezelfde manier van verzamelen, op dezelfde manier aftellen, op dezelfde manier stil zijn etc. Maar voor kinderen is 'Pizza tikkertje' en 'Standbeeld tikkertje' totaal wat anders, terwijl wij harstikke goed weten dat de basis exact hetzelfde is. En wijs eens een 'Draak' aan in plaats van een tikker; weer een nieuw spel. Gaaf hè.

Positief coachen

Tikkertje leent zich uitstekend om positief te coachen.
Voorbeeld:
- "Hoe veel kinderen heb jij getikt?" .... "Goedzo!"
- "Wie hebben er allemaal iemand verlost?" .... "Wat goed zeg!"
- "Wie is er nul keer getikt?" .... "Uitstekend!"

Niet onmogelijk, maar zeker moeilijker bij een activiteit als rondjes rennen. Positief coachen is de basis voor een leuk tikspel. Meer daarover in het boek en de pagina didactiek.

"Meester, wat gaan we vandaag doen?"

Stelt u zich toch eens voor dat kinderen elke week zo naar u toe komen; dat ze zin hebben om een leuk spel te spelen en dat ze benieuwd zijn naar wat er deze week toch weer op het programma staat. Deze kinderen zijn veel gemotiveerder en uiteindelijk ook veel actiever! En ik ben van mening dat wanneer we hier met zijn allen een steentje aan bijdragen, dat er veel en veel meer wordt bewogen in Nederland; kinderen zijn sneller geneigd te spelen op straat, vermaken zich makkelijker tijdens een vakantie, blijven langer actief binnen een sportvereniging en zullen uiteindelijk ook als volwassen mens sneller de fiets pakken.

Voorpagina
Wie is Peter?
Tikkie...jij bent 'm!
Visie
Didactiek

Bestellen

Hoofdstukken
Inleiding
Eindspel
Leskern
Volledige les