Tikkertje als: leskern 19 spellen In het boek vindt u verschillende tips ter bevordeling van de zelfregulatie. Eén daarvan is het maken van duidelijke afspraken. Bij een groep met kinderen van zes tot acht jaar oefen je bijvoorbeeld in de inleiding het werken met pylonen; wanneer er vijf pylonen om zijn, dan stopt het spel en wijst de tikker een nieuwe tikker aan. Dit kun je evalueren met de groep en laten terug komen in 1/3 deel van de les. U zult verstelt staan van het resultaat; "Meester, meester: iedereen is aan de beurt geweest. Goed hè", aldus Ukkepuk. Zorg ervoor dat: u de uitleg aanvult met een voorbeeld, afspraken maakt die de zelfstandigheid bevordert, de spellen afwisselt of anders opstelt en ten slotte wees positief! Versterk 'goed' gedrag door een simpel voorbeeld terug te laten komen in een evaluatiemoment; bijvoorbeeld: "Goedzo Piet, ik zag dat jij het omgevallen blokje eerlijk terug zette" of "Wat knap zeg, volgens mij had jij wel 3x een lintje gerooft".
Voorbeeld spellen |
||
Voorpagina Hoofdstukken |
||
|
||