Tikkertje als: leskern

19 spellen
Door het werken in kleine groepjes, de zelfstandige werkvorm of de lesdoelen die u ermee kunt bereiken, zijn de spellen in dit hoofdstuk zeer geschikt als leskern. Met een beetje creativiteit kunt u deze spellen ook aanpassen naar een begin- of eindspel, maar door de organisatievorm van de spellen is het een gemiste kans wanneer u de leerlingen niet de kans geeft het spel zelfstandig te laten spelen.

In het boek vindt u verschillende tips ter bevordeling van de zelfregulatie. Eén daarvan is het maken van duidelijke afspraken. Bij een groep met kinderen van zes tot acht jaar oefen je bijvoorbeeld in de inleiding het werken met pylonen; wanneer er vijf pylonen om zijn, dan stopt het spel en wijst de tikker een nieuwe tikker aan. Dit kun je evalueren met de groep en laten terug komen in 1/3 deel van de les. U zult verstelt staan van het resultaat; "Meester, meester: iedereen is aan de beurt geweest. Goed hè", aldus Ukkepuk.

Zorg ervoor dat: u de uitleg aanvult met een voorbeeld, afspraken maakt die de zelfstandigheid bevordert, de spellen afwisselt of anders opstelt en ten slotte wees positief! Versterk 'goed' gedrag door een simpel voorbeeld terug te laten komen in een evaluatiemoment; bijvoorbeeld: "Goedzo Piet, ik zag dat jij het omgevallen blokje eerlijk terug zette" of "Wat knap zeg, volgens mij had jij wel 3x een lintje gerooft".

Voorbeeld spellen
Blokjesoverlopertje
Koop een koe
Zit/sta tikkertje

Voorpagina
Wie is Peter?
Tikkie...jij bent 'm!
Visie
Didactiek

Bestellen

Hoofdstukken
Inleiding
Eindspel
Leskern
Volledige les