Didactiek

Waarom is didactiek zo belangrijk?

Een kind voedt zichzelf niet op, dat doen wij. Ook wordt een kind niet geboren met een bepaalde motivatie voor bewegen, dat leren wij hun. De manier waarop we dat doen verschilt wel enorm. De regels van 'Kreeft tikkertje' kennen we allemaal, toch kan het spel op 100 verschillende manieren worden gegeven. Om al die verschillen te kunnen begrijpen moet je een voltijd studie hebben gevolgd. Maar met wat basiskennis kunt u van elk tikspel een succes kan maken. In 'Tikkie...jij bent 'm!' staat een uitgebreide handleiding, hieronder alvast wat 'gouden tips'.

Uitleg

Een voorbeeldje doet wonderen. Doen kinderen niet precies wat u heeft uitgelegd? Word a.u.b. niet boos! Heeft u wel een goed voorbeeld laten zien? Uzelf of een kind, het maakt niet uit; als u het maar laat zien. Ook al is het een simpele handeling als een blokje in een korf doen... laat het zien! Kinderen vinden een TL verlichting nou eenmaal interessant en zolang de uitleg alleen maar uit tekst bestaat heeft u grote kans dat er verschillende kinderen naar u toe komen met de vraag: "wat moet je doen als je af bent?"

Begeleiden

Tikkertje is geen Amerikaanse ijshockey wedstrijd; maar u mag wel wat van u laten horen. Roep af en toe wat door de zaal, en kinderen weten dat er op ze wordt gelet. Hoe goed u ook uit kunt leggen, er zullen altijd kinderen zijn die afspraken vergeten of tactisch minder vaardig zijn.

"kijk achter je, pas op, niet op de matten, voorzichtig, ja getikt"

Natuurlijk roep je alleen de dingen die op dat moment echt nodig zijn. Voor de rest veel complimenten! Dit zorgt voor een fijne sfeer in de les.

"goedzo tikker, goedzo loper" etc.

Evaluatie

Net zo belangrijk als uitleggen is evalueren. Wanneer u kookt...vraagt u waarschijnlijk aan uw gasten of het heeft gesmaakt. Kinderen hebben al helemaal een bevestiging nodig. Lopers maar vooral de tikkers; die hebben twee minuten lang de billen uit de broek gerend en veel kinderen getikt. Vervolgens worden er meteen nieuwe tikkers gekozen en begint een volgend spel; een gemiste kans! Gewoon even uw duim opsteken en zeggen: "Goedzo Thijs, een stuk of acht of niet? Prima". Kijk eens naar het verschil in reactie.
"Wie is er nul keer getikt?"... is voor goede lopers een fijne vraag. Kinderen komen na een tijdje enthousiast naar u toe; "Meester, ik ben nul keer getikt, goed he!".

Het is soms ook goed om te evalueren of de gemaakte afspraken zijn nagekomen. Twee kinderen per matje en niet meer. "Er waren telkens twee kinderen op een matje en nooit drie, hardstikke goed". Op deze manier zullen de kinderen de volgende keer nog serieuzer omgaan met afspraken.

Voorpagina
Wie is Peter?
Tikkie...jij bent 'm!
Visie
Didactiek

Bestellen

Hoofdstukken
Inleiding
Eindspel
Leskern
Volledige les